Nowe systemy są kluczowe w budowaniu własnych kompetencji w zakresie rozwoju technologii, które cieszą się dużym zainteresowaniem wśród chińskich klientów. Już dziś jedna czwarta wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów na rynku chińskim jest wyposażona w system jazdy zautomatyzowanej poziomu 2 dla scenariuszy autostradowych. Wg prognoz, do 2030 r. poziom 2+ będzie używany w 4 na 5 pojazdów na rynku. Oczekuje się, że poziom 2++, który obejmuje zarówno scenariusze ruchu autostradowego, jak i miejskiego, będzie wówczas instalowany w 75% nowych pojazdów.
Mając to na uwadze, Grupa Volkswagen utworzyła w listopadzie 2023 r. spółkę joint venture CARIZON pomiędzy swoją firmą programistyczną CARIAD i chińską firmą technologiczną Horizon Robotics w ramach strategii „W Chinach, dla Chin”. Spółka joint venture specjalizuje się w wysoce zaawansowanych systemach zautomatyzowanej jazdy na rynek chiński. W ciągu ostatnich 18 miesięcy ponad 500 ekspertów ds. oprogramowania w lokalizacjach firmy w Pekinie i Szanghaju pracowało nad rozwojem nowej technologii ADAS.
„Dzięki naszemu nowemu systemowi ADAS demonstrujemy, co jest możliwe, gdy mocne strony Volkswagena łączą się z lokalnymi innowacjami. System został opracowany w ‘chińskim tempie’, jest w pełni dostosowany do potrzeb naszych chińskich klientów i ustanowi nowy punkt odniesienia na rynku w zakresie wydajności jazdy, bezpieczeństwa i jakości. Szybki postęp, jaki osiągnęliśmy, odzwierciedla wyjątkowe możliwości naszej spółki joint venture CARIZON i udaną realizację naszej strategii ‘W Chinach, dla Chin’” – powiedział Ralf Brandstätter, członek zarządu Grupy Volkswagen na Chiny i dyrektor generalny Volkswagen Group China.
GAIA: Platforma danych oparta na sztucznej inteligencji przyspiesza cykle rozwoju
System przekształca inteligentne połączone pojazdy (ICV) w przewidujących różne scenariusze towarzyszy jazdy z doświadczeniem podobnym do ludzkiego, dzięki czemu mogą uniknąć niebezpiecznych sytuacji, zanim się pojawią. Kluczem do tego jest GAIA, opatentowana przez CARIZON platforma danych oparta na sztucznej inteligencji, służąca do gromadzenia i analizy danych. Dzięki dwóm terabajtom danych zbieranych dziennie przez każdy pojazd i ponad 100 000 kilometrów jazdy testowej dziennie, GAIA umożliwia wysoce zautomatyzowane szkolenie oprogramowania pojazdu w zakresie sztucznej inteligencji.
W porównaniu z konwencjonalnymi platformami danych bez technologii AI Big-Data, GAIA analizuje dane sześciokrotnie szybciej, co pozwala skrócić cykle weryfikacji rozwiązań AI do zaledwie jednej dwudziestej ich pierwotnego czasu trwania.
Umożliwia to CARIZON generowanie i walidację setek tysięcy rzeczywistych scenariuszy jazdy z wyjątkową szybkością i dokładnością – przyspieszając cykl rozwoju, zmniejszając koszty i zapewniając wyjątkowo płynną i bezpieczną jazdę.
„Dzięki zespołowi 500 lokalnych ekspertów od systemów ADAS i konsekwentnej integracji sztucznej inteligencji w procesie rozwoju, zbudowaliśmy zaawansowany system w bardzo krótkim czasie. Ma on wyjątkowe możliwości, jeśli chodzi o wydajność jazdy i bezpieczeństwo. W tym roku wprowadzimy na drogi system ADAS poziomu 2+. System ADAS poziomu 2++ z funkcją autonomicznej jazdy po mieście (Urban Navigate on Autopilot – NoA) jest obecnie w fazie zaawansowanych testów i zostanie wprowadzony na rynek w 2026 roku. Pozwoli nam to również położyć technologiczne fundamenty pod szybką ewolucję w kierunku poziomu 3” – powiedział Marcus Hafkemeyer, CEO CARIZON.
Auto Shanghai: Grupa prezentuje inteligentne pojazdy elektryczne nowej generacji dla Chin
Grupa Volkswagen przyspiesza swoją transformację poprzez konsekwentne wdrażanie strategii „W Chinach, dla Chin”. Firma wzmacnia swoje lokalne możliwości rozwoju w zakresie elektromobilności, cyfryzacji i inteligentnej jazdy, jednocześnie przyspieszając procesy decyzyjne i rozwojowe w regionie. Umożliwia to szybką reakcję na nowe trendy w Chinach i w pełni wykorzystuje potencjał wzrostu i innowacji rynku.
Ekspozycja podczas Auto Shanghai 2025 jest ważnym punktem w tej transformacji. Po raz pierwszy Grupa Volkswagen prezentuje całkowicie nową generację inteligentnych pojazdów elektrycznych marek Audi i Volkswagen, opracowanych w całości w Chinach dla chińskich klientów. Do 2027 r. w ramach swojej szerokiej ofensywy produktowej Grupa Volkswagen wprowadzi na rynek ponad 20 w pełni elektrycznych i zelektryfikowanych modeli. Do 2030 r. marki Grupy będą oferować około 30 w pełni elektrycznych modeli.
Grupa Volkswagen prezentuje w Chinach nowy, oparty na sztucznej inteligencji system ADAS do nowej generacji inteligentnych pojazdów elektrycznych
- Zgodnie ze strategią „In China, for China” („W Chinach, dla Chin”) Grupa Volkswagen konsekwentnie wzmacnia swoje lokalne kompetencje technologiczne. Podczas salonu samochodowego Auto Shanghai 2025 Grupa prezentuje swój pierwszy samodzielnie opracowany system zautomatyzowanej jazdy (ADAS)
- System, opracowany przez spółkę joint venture CARIAD CARIZON i wytrenowany przez inteligentną platformę danych GAIA opartą na sztucznej inteligencji, oferuje wysoce precyzyjne i w pełni skoncentrowane na bezpieczeństwie funkcje jazdy do poziomu 2++ i wyznacza drogę do rozwoju w kierunku poziomu 3 i wyższych
- Volkswagen wdroży tę technologię w tym roku i zintegruje ją z nową generacją inteligentnych połączonych pojazdów (ICV
- Intelligent Connected Vehicles) segmentu kompaktowego od 2026 r., dzięki czemu wysoce zautomatyzowana jazda będzie dostępna dla większej liczby chińskich klientów w podstawowych segmentach
- Ralf Brandstätter, członek zarządu Grupy Volkswagen w Chinach: „Szybki postęp w rozwoju naszego nowego systemu ADAS podkreśla możliwości techniczne CARIZON i szybkość realizacji naszej strategii ‘W Chinach, dla Chin’. Lokalnie rozwijamy najnowocześniejszą technologię z ‘chińską prędkością’, dostosowaną do potrzeb naszych chińskich klientów, z zachowaniem najwyższych standardów w zakresie wydajności jazdy, bezpieczeństwa i jakości"
Poznań, 25 kwietnia 2025 r. – Grupa Volkswagen systematycznie rozszerza swoje lokalne kompetencje technologiczne w Chinach w ramach ciągłego zaangażowania w realizację strategii „W Chinach, dla Chin”. Podczas salonu samochodowego Auto Shanghai Volkswagen prezentuje swój pierwszy własny, wysoce zautomatyzowany system jazdy, oparty na sztucznej inteligencji. Opracowany specjalnie z myślą o złożonym środowisku drogowym w Chinach system potrafi się „uczyć” i został zaprojektowany z myślą o wyjątkowo bezpiecznej jeździe. Dzięki wydajnemu układowi SoC (System-on-Chip) o dużej mocy obliczeniowej umożliwia on płynne i szybkie reagowanie na szeroki zakres scenariuszy jazdy. Grupa zaprezentuje model Volkswagena z tą technologią w Chinach przed końcem tego roku. Począwszy od przyszłego roku, będzie ona również zintegrowana z modelami opartymi na specyficznej dla Chin platformie CMP, co oznacza, że będzie dostępna dla poszukujących samochodu kompaktowego w rozsądnej cenie.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.