Najważniejsze liczby
Przychody ze sprzedaży wzrosły w I kwartale 2025 r. o 2,8% – do 77,6 mld euro (Q1 2024 r.: 75,5 mld euro) - Przychody ze sprzedaży Grupy wzrosły o 3% dzięki dobrym wynikom na rynkach poza Chinami. Wzrosły przychody grup marek Core, Progressive oraz w segmencie usług finansowych. Wzrost ten został spowolniony przez spadek przychodów w grupie marek Sport Luxury i TRATON z powodu niższej sprzedaży.
2,9 mld euro wyniku operacyjnego w I kwartale 2025 r., poniżej I kwartału 2024 r. (4,6 mld euro); marża operacyjna na poziomie 3,7% - Na wynik operacyjny wpływ miały nieznacznie ujemne efekty cenowe i miks modelowy, wyższe koszty stałe, a w szczególności zdarzenia specjalne w wysokości ok. 1,1 mld euro. Bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych, wynik operacyjny wyniósł około 4,0 mld euro, a marża operacyjna wyniosła 5,1%.
Przepływy pieniężne netto w dywizji motoryzacyjnej w 1. kwartale 2025 r. wyniosły -0,8 mld euro (rok wcześniej było to -2,5 mld euro) - Przepływy pieniężne netto w pierwszym kwartale 2025 r. były ujemne, ale wyższe niż rok wcześniej. Na przepływy pieniężne netto wpłynęło 0,7 mld euro na fuzje i przejęcia oraz 0,5 mld euro na wypłatę gotówki w związku z działaniami restrukturyzacyjnymi.
W pierwszym kwartale 2025 r. sprzedano 2,1 mln pojazdów, to o 0,9% więcej niż w tym okresie 2024 roku - Wzrost sprzedaży w Europie (+4%) i Ameryce Południowej (+17%) z nawiązką wyrównał lekki spadek w Ameryce Północnej (-2%) i oczekiwany niższy popyt w Chinach (-6%).
Portfel zamówień na samochody w Europie Zachodniej w pierwszym kwartale 2025 r. wzrósł o 29% w porównaniu do tego okresu w 2024 roku - Wysoki popyt na nowe modele z różnymi rodzajami napędu, takie jak Volkswagen ID.7 Tourer, CUPRA Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron i Porsche 911. Przez pierwsze trzy miesiące liczba zamówień w Europie Zachodniej wzrosła do niemal miliona pojazdów, przy czym szczególnie gwałtownie przybywało zamówień na pojazdy w pełni elektryczne (+64%), które stanowiły ponad 20% całkowitego portfela zamówień.
Prognoza na 2025 rok
Grupa Volkswagen spodziewa się, że przychody ze sprzedaży przekroczą wartość z poprzedniego roku nawet o 5 procent. Oczekuje się, że rentowność operacyjna sprzedaży Grupy wyniesie od 5,5 do 6,5 procent. Nie uwzględnia to wpływu niedawno ogłoszonych taryf.
W dywizji motoryzacyjnej Grupa spodziewa się w 2025 roku wskaźnika inwestycji na poziomie 12-13 procent. Oczekuje się, że przepływy pieniężne netto w części motoryzacyjnej w 2025 r. wyniosą od 2,0 do 5,0 mld euro. Obejmuje to wypływy środków pieniężnych na inwestycje w przyszłości, a także na działania restrukturyzacyjne prowadzone od 2024 roku. Oczekuje się, że w 2025 r. płynność netto w dywizji motoryzacyjnej wyniesie od 34 do 37 mld euro.
W oparciu o wydarzenia w okresie do 28 kwietnia 2025 r. Grupa Volkswagen spodziewa się, że rentowność operacyjna sprzedaży, przepływy pieniężne netto w sektorze motoryzacyjnym i płynność netto będą zmierzać w kierunku dolnej granicy odpowiednich zakresów. Celem Grupy pozostaje kontynuacja solidnej polityki finansowej i płynności.
Wyzwania będą wynikać w szczególności z otoczenia charakteryzującego się niepewnością polityczną, rosnącymi ograniczeniami handlowymi i napięciami geopolitycznymi, rosnącą intensywnością konkurencji, niestabilnością rynków towarowych, energetycznych i walutowych oraz bardziej rygorystycznymi wymogami dotyczącymi emisji.
Uwaga: dopasowanie systemu raportowania od stycznia 2025 r. doprowadzi między innymi do bardziej precyzyjnego określania przychodów ze sprzedaży dywizji motoryzacyjnej. W ujęciu matematycznym doprowadzi to do obniżenia wskaźnika inwestycji, o 130 punktów bazowych, do 13% w roku obrotowym 2024. Opierając się na skorygowanym raportowaniu, spodziewamy się, że wskaźnik inwestycji w dywizji motoryzacyjnej spadnie w 2025 r. do 12-13% i do około 10% w 2027 r. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie 180 raportu rocznego za 2024 r.
Informacje z grup marek
Core
Przychody ze sprzedaży wzrosły o 8% licząc rok do roku; marża operacyjna spadła do 3,2%, głównie z powodu zdarzeń specjalnych i większego udziału samochodów elektrycznych. Wyłączając zdarzenia specjalne, marża operacyjna wyniosła 4,6%.
Progressive
Wynik operacyjny nieznacznie się poprawił, do 0,5 mld euro, w czym pomógł lepszy miks modelowy, kompensujący niekorzystne czynniki związane z rezerwami na emisje CO2. Marża operacyjna wyniosła 3,5%, a z wyłączeniem zdarzeń specjalnych 5,9%.
Sport Luxury
Przychody ze sprzedaży spadły o 4% ze względu na niższe wolumeny; zysk operacyjny spadł znacząco, do 0,7 mld euro, marża operacyjna wyniosła 8,7%. Spadek był spowodowany głównie niższą sprzedażą, w szczególności w Chinach, wyższymi kosztami materiałów i prac badawczo-rozwojowych, a także wydatkami na dostosowanie organizacji firmy.
TRATON GROUP
Przychody ze sprzedaży spadły o 10% z powodu niższej sprzedaży marek Scania, MAN i International; marża operacyjna spadła do 6,2% głównie z powodu niższej absorpcji kosztów stałych.
CARIAD
Przychody ze sprzedaży wzrosły w I kwartale o 33%, głównie dzięki przychodom z licencji na oprogramowanie dostarczone w 2024 roku. Strata operacyjna wyniosła
-0,8 mld euro; a przed uwzględnieniem kosztów restrukturyzacji -0,6 mld euro, czyli na podobnym poziomie jak w poprzednim roku, pomimo wyższych kosztów amortyzacji.
Group Mobility
Nieznaczny wzrost wolumenu kontraktów w sektorze usług finansowych; wynik operacyjny wniósł 0,9 mld euro do dochodu netto Grupy, znacznie powyżej poziomu z poprzedniego roku, głównie dzięki zwiększonym wolumenom.
Szczegółowe dane dotyczące wyników znajdują się w załączonym pliku pdf.
Wyniki Grupy Volkswagen na początku roku obrotowego 2025; silna dynamika produktowa i koncentracja na dyscyplinie kosztowej
„Zgodnie z oczekiwaniami, Grupa Volkswagen doświadczyła mieszanego początku roku obrotowego. Nasze samochody są bardzo dobrze odbierane na rynku. Liczba zamówień w Europie Zachodniej znacznie wzrosła. Co więcej, co piąty samochód sprzedawany w Europie Zachodniej jest obecnie w pełni elektryczny, sprzedaż aut z tym napędem wzrosła ponad dwukrotnie w pierwszym kwartale. Jednocześnie sukces rynkowy samochodów elektrycznych wywiera presję na nasze wyniki. Marża operacyjna na poziomie około czterech procent wyraźnie pokazuje, że przed nami jeszcze sporo pracy. Biorąc pod uwagę obecną niestabilną sytuację gospodarczą na świecie, jeszcze ważniejsze jest skupienie się na dźwigniach, znajdujących się pod naszą kontrolą. Oznacza to uzupełnienie naszej szerokiej gamy produktów o konkurencyjną bazę kosztową - dzięki czemu zapewnimy sukces również na szybko zmieniających się rynkach globalnych" - powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.